ליצמן לא יאהב את זה 10 • דברים שלא ידעתם על הסופגנייה

דוד גדנקן | צילום: נועם פורר - ויקיפדיה 1 Comment on ליצמן לא יאהב את זה 10 • דברים שלא ידעתם על הסופגנייה

מה כתב הדיין רבי מיימון – אבי הרמב"ם על הסופגניה? • מה ההבדל בין דונטס לסופגניה? • מה נחלקו פוסקי הדור בנוגע לברכה עליה? • ולמה בכלל קוראים לה בשם הזה? • דוד גדנקן בטור טעים מלא ריבה

צילום: נועם פורר - ויקיפדיה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

משנכנס כסלו מרבין ילדינו בשמחה לקראת הסופגניות. 10 דברים שרציתם לדעת על הסופגנייה שעומדת במרכז הסערה.

א.  סופגנייה מנא לן?, במסכת כלים (פרק ה' משנה א) נאמר: "משיסיק את החדש כדי לאפות בישן סופגנין".

ב.  במסכת חלה (פרק א' משנה ד') נאמר: "והסיפגין והדיבשנים והאיסקריטים", ובפירוש רבי עובדיה מברטנורא הוא מסביר ומפרש: "הסופגנים- לחם שבלילתו רכה ועשוי כספוג. פרוש אחר: רקיקים דקים ורקיקי מצות ואספוגין".

ג.  מקור השם של המילה הוא: "סופגן" במקורה זו מילה בשפה היוונית העתיקה בשם "ספונגוס" ופירושה בעברית ספוג.

ד.  רק במאה שנים האחרונות, שונה השם סופגן ונוספו לו האותיות י' וה' וכך הפכה לשם סופגנייה. למעשה השינוי חל ביוזמתו של דוד ילין (מחנך דגול, חוקר השפה העברית, מראשי היישוב ומיסד מכללה שנקראה על שמו) בשנת 1869 קרא לה סופגנייה, בהסבירו כי השם על יכולתה לספוג השמן בעת טיגונה.

ה.  בציבור היהודי יוצאי ארצות מזרח אירופה נקרא המוצר בשם "פונצ'קעס". אלה החושבים שזו מילה בשפה האידית, טועים ובגדול. "פונצ'קעס" היא מילה בשפות הסלביות והיא אכן השם לסופגנייה.

ו.  הסופגנייה נאכלת בחנוכה כמו גם הלביבה ועוד מאכלים מטוגנים בשמן, כפי שהסבירו חז"ל כזכר לנס פך השמן.  אביו של הרמב"ם, רבי מיימון דיין כתב על מנהג אכילת הסופגנין בחנוכה: " …ויתחייב כל נכון לו לעשות משתה ושמחה ומאכל, לפרסם הנס שעשה השם יתברך עמנו באותם הימים. ופשט המנהג לעשות סופגנין, בערבי אלספינג, והם הצפיחית בדבש  וגו' ".

ז.  פוסקי הלכה חלוקים בדעתם מהי הברכה על אכילת הסופגניה?, האם בורא מיני מזונות או ברכת המוציא לחם מן הארץ?, כיום לית מאן דפליג כי הסופגנייה ברכתה מזונות, אבל אם נאפתה (ולא טוגנה) הפלוגתא עדיין שרירא וקיימת. נציין כי השולחן ערוך כתב שיראי שמים יקפידו לאוכלה בתוך הסעודה.

ח.  הסופגנייה הקלאסית הינה כדור בצק, המטוגן בשמן עמוק ולאחר תפיחת הבצק  נוהגים למלאותה בממרח מתוק (ריבות, שוקולד , חלווה וכד'). המהדרים בוזקים על הסופגנייה אבקת סוכר. בארצות הברית קיים מוצר פופלרי בשם: דונאטס. זוהי סופגנייה בשינוי אחד, עיסת הבצק מתוקה מלכתחילה. האמריקאים אוהבים את סופגניותיהם מצופות כולן בממרחי מתיקה. "תרבות" זו חדרה לישראל .

ט.  ישנו עדות רבות המכינות סופגניות המכילות בתוכן מוצרי חלב כגון: שמנת או יוגורט מתוק. מנהג זה הינו במיוחס למסורת של עדות שונות לאכול בחנוכה מאכלי חלב, זכר לכך שיהודית גברה על הליפורנס, לאחר השקתה אותו בחלב.

י.  לסיום! קוראי היקרים! ראו הוזהרתם. סופגנייה בגודל בינוני ערכה הקלורי הינו כ-350 קלוריות, לא נזכיר (ח"ו) את הסופגניות הגדולות, ואלה שמצופות בשוקולד, וכמות ריבה בנדיבות בתוכה … לא נשכח את המהדרין שבמהדרין שעוד פותחים ה"שמחה" באכילת לביבות מטוגנות בשמן בטרם קינוח הסופגניות. על זה נאמר: ונשמרתם לנפשכם. כסלו וחנוכה שמחים.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    לסעיף ז'
    יראי שמים יקפידו לא לאכול כלל משום "ונשמרתם"